زمان جاری : چهارشنبه 12 آذر 1399 - 3:47 بعد از ظهر
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم



تعداد بازدید 31
نویسنده پیام
hodaaaa87 آفلاین


ارسال‌ ها5
عضویت20 /5 /1399
وکیل شهرستان اصفهان
طبق تعریف وکیل شهرستان اصفهان موانع ازدواج به اموری گفته می شود که عدم آن ها در نکاح شرط است و وجود آن ها مانع صحت ازدواج می باشد . می توان به موانع ازدواج شرایط منفی نیز گفت . موانع عبارتند است از : شوهر داشتن ، داشتن چهار زن دائمی ، عده ی زن ، قرابت در حدود معین ، مطلقه بودن به سه طلاق و نه طلاق ، کفر ، لعان و احرام .
شوهر داشتن
شوهر داشتن زن یکی از موانع نکاح می باشد و ازدواج با زن شوهر دار ، دارای ضمانت اجرای مدنی و کیفری می باشد ، اگر که چند زنی در حقوق ما با شرایطی پذیرفته شده است ولی چند شوهری به هیچ وجه مجاز نمی باشد و تعدد شوهر بر خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه و موجب اختلاط نسل بوده و قانون هیچ یک از کشور های متمدن آن را نپذیرفته است و طبق قانون علاوه بر اینکه نکاح با زن شوهر دار باطل می باشد ممکن است موجب حرمت همیشگی ازدواج بین زن و مرد شود .
– درصورتی که شخصی با زن شوهر دار با علم به اینکه شوهر دارد ازدواج کند ، عقد آن ها باطل می باشد و بر یکدیگر حرام ابدی می شوند.
-در صورتی که شخصی با زن شوهر دار ازدواج نماید ولی جهل به حرام بودن ازدواج دوم یا اصلا ً ازدواج اول وجود داشته باشد و بین طرفین رابطه ی زوجیت برقرار شود هم عقد باطل می باشد و هم طرفین به یکدیگر حرام همیشگی می شوند .
– در صورتی که شخصی با زن شوهر دار ازدواج نماید ولی جهل به حرام بودن ازدواج دوم یا وجود ازدواج اول داشته باشد و بین طرفین رابطه زوجیت برقرار نشود عقد باطل می شود ولی طرفین نسبت به یکدیگر حرام همیشگی نمی شوند .
زنا با زن شوهر دار
زنا یا زن شوهر دار باعث حرمت ابدی می گردد و بعد از نحلال ازدواج زن به هر دلیلی اعم از طلاق ، فوت ، زن نمی تواند با زانی ازدواج کند چه مرد عالم به شوهر داشتن زن باشد چه نباشد .
داشتن چهار زن دائمی
در حقوق اسلامی تعدد زوجات به چهار زن دائمی محدود شده است و مرد نمی تواند زن پنجمی به عقد دائمی بگیرد . همانطور که شوهر داشتن مانعی برای ازدواج زن به شمار می رود ، ازدواج مرد با بیش از ۴ زن به صورت دائمی نیز باطل می باشد . در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر حامد امیری وکیل مدافع در اصفهان آماده پاسخگویی به شما عزیزان می باشد .
عده زن
در عده بودن زن یکی از موانع نکاح به شمار می آید و نکاح با زنی که در عده ی دیگری است در حکم نکاح با زن شوهردار است . اگر شخصی با زنی که در عده ی طلاق یا عده وفات است با علم به عده و حرمت نکاح ، ازدواج کند عقد باطل و زن مطلقاً بر آن مرد حرام همیشگی می شود و همچنین اگر ازدواج بدون علم به این دو امر یا یکی از آن ها واقع شده و نزدیکی هم صورت گرفته باشد . در صورتی که جهل به عده و حرمت نکاح یا یکی از این دو باشد و نزدیکی صورت نگیرد عقد باطل است ولی حرمت ابدی حاصل نمی شود .
اگر مردی با زنی که در عده است ، با جهل به بودن زن در عده و حرمت نکاح یا جهل به یکی از این دو امر ازدواج کند و بعد از انقضا عده با او نزدیکی کند آیا حرمت ابدی حاصل خواهد شد یا خیر؟
بیشتر علما نزدیکی در ایام عده را شرط حرمت ابدی دانسته اند و برای استدلال آن ذکر نموده اند که نزدیکی با زن بعد از انقضا عده مانند نزدیکی با زن آزاد و خالی از موانع نکاح است که در حرمت نکاح نمی تواند موثر باشد و در صورت جهل به عده و حرمت نکاح فقط نزدیکی با زنی که در عده است به منزله نزدیکی با زن شوهر دار و موجب حرمت ابدی به شمار می آید . پس اگر نزدیکی بعد از پایان یافتن عده صورت گیرد ، زن به منزله زن شوهردار نبوده و نزدیکی نباید باعث حرمت گردد . پس دو چیز باعث حرمت ابدی است ، یکی عقد با علم به عده و حرمت نکاح و دیگری دخول در عده و زمانی که هیچکدام از این دو چیز وجود نداشته باشد حرمت ابدی حاصل نمی شود .
قرابت در حدود معین
خویشاوندی در پاره ای درجات ، مانع نکاح می باشد . به خویشاوندانی که نکاح با آن ها به علت قرابت ممنوع می باشد را محارم نامیده اند . در حقوق ایران محارم به چند دسته تقسیم شده اند : محارم نسبی ، محارم سببی و محارم رضاعی .
محارم نسبی
نکاح با پدر و اجداد و با مادر و جدات هر قدر که بالا برود ، نکاح با اولاد هر قدر که پایین رود ، نکاح با برادر و خواهر و اولاد آن ها تا هر قدر که پایین رود و نکاح با عمات و خالت خود و عمات و خالات پدر و مادر و اجداد و جدات ممنوع است حتی اگر قرابته حاصله از طریق شبه یا زنا باشد .
محارم سببی
نکاح بین خویشان سببی زیر ممنوع است :
-نکاح بین مرد و مادر و جدات زن حتی بعد از انحلال ازدواج ،
-نکاح بین مرد و زنی که سابقاً زن پدر و یا زن یکی از اجداد یا زن پسر یا زن یکی از احفاد ( فرزند زادگان ) او بوده است .
-نکاح بین مرد و اناث از اولاد زن ، از هر درجه که باشند ، به شرط آن که بین زن و شوهر نزدیکی واقع شده باشد .
-نکاح بین مرد و خواهر زن ، مگر بعد از انحلال ازدواج با آن زن . طبق قانون مدنی جمع دو خواهر ممنوع می باشد حتی به موجب عقد موقت .
-نکاح بین مرد و دختر برادر زن یا خواهر زن ، مگر با اجازه زن . طبق قانون مدنی هیچکس نمی تواند دختر برادر زن و یا دختر خواهر زن خود را بگیرد ، مگر اینکه از زن خود اجازه بگیرد .
نکته: لازم به ذکر است که علاوه بر اینکه ازدواج مرد با خویشان سببی در حدود مشخص شده ممنوع می باشد ، نمی تواند در همان حدود با اقربا نسبی زنی که با او به شبهه یا زنا نزدیکی کرده است ، ازدواج کند .
اگر مردی با زنی به اشتباه یا زنا نزدیکی کند نمی تواند با خویشاوندان نسبی او در حدود مشخص شده ازدواج کند . به طور مثال با دختر یا مادر یا مادر بزرگ او .
مطلقه بودن به سه طلاق و نه طلاق
مطلقه بودن به سه طلاق و نه طلاق طبق قانون مدنی از موانع نکاح می باشد.
جهت هرگونه مشاوره و اعطا وکالت درهر زمینه ای می توانید از خدمات مشاوره و وکالت حامد امیری وکیل شهرستان اصفهان از طریق راه های ارتباطی مندرج در و ب سایت بهره مند شوید.
سه طلاق متوالی
مردی که سه مرتبه متوالی زنی را طلاق دهد ، اعم از اینکه طلاق بعد از رجوع در ایام عده یا پس از نکاح جدید واقع شده باشد ، حق ندارد مجدداً با او ازدواج کند به دلیل اینکه ازدواجی که به این میزان متزلزل و ناپایدار باشد ، توانایی خوشبختی کانون خانوادگی را ندارد و به جاست که از تجدید آن بعد از سه بار طلاق متوالی جلوگیری شود .
در صورتی که مصلحت اقتضا کند که زندگی زناشویی حتی بعد از سه بار طلاق از سرگرفته شود ، قانون گذار با شرایطی تجدید نکاح را می پذیرد . این شرایط عبارتند از :
۱٫زن با مرد دیگری ازدواج نماید . ازدواج این مرد که برای حلال شدن زن به شوهر سابقش می شود محلل گفته می شود . لازم به ذکر است که اگر این ازدواج صوری و بدون اراده واقعی نکاح باشد ، تاثیری نخواهد داشت و حرمت نکاح را از بین نمی برد .
۲٫ نکاح باید دائم باشد .
۳٫ بین زن و مرد در ازدواج دوم باید نزدیکی صورت گیرد .
۴٫ نکاح به علتی مانند فوت شوهر یا طلاق منحل گردد .
نه طلاق
در صورتی که بعد از سه طلاق متوالی و محلل و ازدواج مجدد زن با شوهر سابقش ، دوباره زوجین با یکدیگر ناسازگاری کنند و طلاق تکرار شود . به گونه ای که به نه طلاق منتهی شود که شش تای آن عدی سه تای آن بائن باشد (بعد از هر دو طلاق عدی طلاق سوم بائن خواهد بود ) دیگر آن زن و مرد نمی توانند با یکدیگر ازدواج کنند .
کفر
طبق قانون مدنی ازدواج زن مسلمان با مرد غیر مسلمان جایز نمی باشد ولی اگر مرد مسلمان با زن غیر مسلمان ازدواج کند اشکالی نخواهد داشت و در صورتی زن و شوهر هر دو کافر باشند و زن مسلمان شود نمی تواند به زندگی زناشویی با مرد کافر ادامه دهد و در این حالت نکاح منحل خواهد شد زیرا کفر هم ابتدائاً و هم استدامتاً مانع نکاح می باشد .
لعان
لعان زمانی تحقق می یابد که شوهر به زن خود نسبت زنا دهد یا فرزندی را که زن به دنیا آورده از خود نفی کند که طی مراسمی زن براای همیشه به شوهر خود حرام میگردد . امروزه لعان فایده عملی ندارد ولی در قانون مدنی آورده شده است .
احرام
احرام به حالتی گفته می شود که زائر خانه خدا با انجام تشریفات مذهبی و پوشیدن جامه خاصی که نشانه آغاز اعمال حج پیدا می کند . طبق قانون مدنی هر گاه کسی در حال احرام ازدواج کند عقد باطل است و در صورتی که علم به حرمت نکاح داشته باشد بعد ها هم نمی تواند با طرف دیگر ازدواج کند و بر یکدیگر حرام همیشگی خواهند شد .
بهترین وکیل شهرستان اصفهان
امروزه آشنایی با قوانین و مقررات برای هر فردی لازم می باشد زیرا افراد هر روزه در معرض مشکلات مختلفی در جامعه می باشند که وجود یک وکیل برای آگاهی برای تمام افراد جامعه به منظور جلوگیری از هر گونه ضررو زیانی لازم می باشد . بهترین وکیل مدافع در اصفهان آماده کمک رسانی به شما عزیزان به صورت آنلاین ، تلفنی و حضوری می باشد . برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید .
منبع : https://isfahan-lawyer.ir/وکیل-شهرستان-اصفهان/
دوشنبه 20 مرداد 1399 - 12:04
وب کاربر ارسال پیام نقل قول تشکر گزارش







برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :